Kontakt os

+45 70 60 40 04

4.6/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Pitch - Lær og lave en elevator-pitch og pitcher til investorer

Vil du blive klogere på, hvad en elevator-pitch er, eller hvordan du skaber den perfekte pitch-præsentation? Denne artikel giver et overblik over de vigtigste ting, du skal have med, samt de største fejl, du kan begå i din pitch.

Vi har hjulpet over 1200+ danske virksomheder

Hvad er en pitch?

Kort fortalt er en pitch en salgstale, her giver du en kort præsentation af en idé, et produkt eller et projekt, så den der er modtageren forstår, hvad det er du har eller kommer med. 

Du skal få modtageren til at forstå hvad det er, din idé går ud på, at der muligvis er et marked for det og at du måske har/er løsningen.

En pitch og formålet med den, kan være mange ting, det er dog typisk for at sælge en løsning/produkt eller indhente investeringer. Formålet med en pitch kan dog også være noget helt andet, såsom at etablere samarbejder eller åbne døre. Støder du på pitch-konkurrencer, er dette kort fortalt hvor der er penge, sparring og feedback på højkant. 

Helt grundlæggende er en pitch det øjeblik, hvor du går ud og fortæller en historie om din forretning til folk, der med stor chance ikke kender hverken dig eller din forretning og som heller ikke har den helt store indsigt i din branche og løsning. 

Når du er færdig med at fortælle din pitch, skal den der modtageren have en hel klar forståelse for disse 5 punkter: 

  • Hvem du og dit team er
  • Hvilket problem/udfordring du løser
  • Hvordan du vil gøre det
  • Hvad behovet for din løsning/idé er
  • Potentialet 

 

Der er så mange forskellige muligheder for at lave en pitch og derfor findes “det perfekte pitch deck” som kan være slideshow i fx Powerpoint, heller ikke. Det er vigtigt og huske, at din pitch altid skal tage udgangspunkt i modtageren og hvad du ønsker at få ud af det.

Ting du skal undgå i din pitch

or at du kan levere en god pitch, er det vigtigt at du undgår disse faldgruber der er skrevet herunder, som er de typiske og udover det er det selvfølgelig vigtigt, at du har styr på dine tal og idé. 

  • Overskride den fastsatte tidsramme
  • Manglende struktur 
  • Undlade vigtige elementer, som interesserer modtageren
  • Være alt for branche teknisk og tale hen over hovedet på folk

 

Hvis der ikke er en tidsfrist, er det stadig vigtigt at du holder din pitch helt kort og kun nævner de ting der giver værdi for din pitch. Er der en manglende struktur, giver det et forvirrende og uprofessionelt indtryk, så tilhørerne kan komme til at miste fokus og dermed også interesse for din pitch. 

Har du ikke vigtige elementer med, som interesserer modtagerne, kan det være dårligt på flere måder. Denne mangel kan være et tegn på, at du ikke har researchet modtagerne ordentligt, hvilket i sidste ende kan gøre, at de mister interessen i din pitch, samt giver det et dårligt indtryk af dig. 

Er du derimod også alt for brancheteknisk, kan dette også være et tegn på, at du ikke har undersøgt modtagerne. Endnu et tegn kan også være, at du ikke har været god nok til at forklare dit produkt eller din løsning på en måde, så det giver mening for alle. 

Bliv klog på det rigtige valg af pitch-type til din situation

Der findes flere forskellige måder at pitche på, og i dette afsnit kigger vi på de tre mest brugte typer – elevator-, investor- og konkurrence-pitchen. Hele fundamentet for en god succesfuld pitch er grundig planlægning og forberedelse. 

Enhver (god) pitch lykkes med disse 8 ting: 

  • Nøgletal og vigtige fakta om virksomheden og andet relevant 
  • En klar plan for at lykkes
  • En vision
  • Hvorfor det er lige præcis dig/jer, der lykkes
  • Hvorfor det er interessant (markedet og behovet)
  • Hvordan i vil løse “problemet”
  • Fortæller, hvad du/i kan løse
  • Fanger opmærksomheden fra start

Økonomiske nøgletal, herunder afkastningsgrad, overskudsgrad og dækningsbidrag, udgør væsentlige indikatorer, der afspejler din virksomheds økonomiske sundhed. 

Det er dog ikke tilstrækkeligt blot at lave en flot præsentation med en masse tal og data. I en pitch er det primære omdrejningspunkt dig selv. Du skal formidle din præsentation med selvsikkerhed og klarhed, således at modtagerne er solgt på idéen, men også kan relatere til behovet og din virksomhed. 

Når du står overfor at pitche for investorer og relevante stakeholdere i andre lande eller fra andre kulturer, er det afgørende at have dette for øje under udarbejdelsen af din pitch. Variationerne kan nemlig være betydelige, både i forhold til, hvilke elementer du skal fremhæve, og hvordan du skal sammensætte din pitch fra land til land og kultur til kultur. 

For eksempel har vi i Norden og Europa en tendens til at lægge vægt på “beviser”. Dette omfatter de resultater, du allerede har opnået, og de konkrete tal, du kan præsentere. I lande som USA, Israel og mange andre steder er fokus i høj grad rettet mod troen på din evne til at realisere det, du pitcher – med andre ord, din potentiale og vision. 

En elevator-pitch - kendt som en slags-pitch - er ultra-kort

En elevator-pitch er også kendt som en slags-pitch. Denne type pitch indebærer en kort præsentation, hvor du har begrænset tid til at fange modtagerens opmærksomhed og præsentere dine hovedpunkter. Oprindelsen af navnet stammer fra USA, hvor iværksættere med ambitioner håbede at fange beslutningstagere i en elevator og give en kort præcis pitch, i håbet om at vække deres interesse. 

Typisk har du kun 2-3 minutter til rådighed under denne type pitch, hvilket kræver at du virkelig er klar i spyttet og skærer helt ind til benet. Det vigtigste er at fange modtagerens opmærksomhed hurtigt, så du har mulighed for at uddybe og overbevise dem om, at din forretning/case er stærk. 

Den primære målsætning med en elevator-pitch er som regel at åbne døren til videre dialog. Det er med andre ord sjældent her, du formår at lukke en aftale. Din opgave er i stedet at skabe tilstrækkelig interesse hos modtageren til, at de ønsker at høre mere, for eksempel ved en reel investor-pitch, som bliver uddybet i det næste afsnit.

I en investor-pitch er fokus i høj grad rettet mod økonomi og tal

Dette er faktisk den type pitch (investor-pitch), som de fleste iværksættere udfører, uanset om det er til en konkurrence eller en anden anledning. Når du præsenterer din pitch for investorer, er det afgørende, at du har en omfattende forståelse af dine økonomiske aspekter og tal. Dette område er nemlig i høj grad investorernes søgelys, når de skal investere. 

 

Hovedårsagen til, at investorer vælger at investere i virksomheder, er at de kan se en mulighed for at få deres penge(investering) igen gange X – med andre ord, opnå et godt afkast, hvor der typisk er tale om mere end 100% profit. Der vil selvfølgelig være forskel på investorer og deres grunde til at investere.

 

At overbevise en investor om at komme med ombord, kræver at du overbeviser personen om, at der er et behov og stort nok potentiale, og dette gør at du øger sandsynligheden for at få investoren med ombord. Det er også afgørende at kunne redegøre for, hvordan investeringen vil blive anvendt, dens forventede indvirkning og andre væsentlige detaljer. 

 

Din evne til at have en solid forståelse af dine nøgletal er afgørende, så du kan håndtere ethvert spørgsmål, som investoren måtte have – eller uddybe og forklare aspekter som for eksempel en høj forventet vækst eller en stor værdiansættelse. Jo mere selvsikker du er med dine tal, samt har styr på dem og jo mere klare og præcise svar du kan levere, desto mere professionel kommer du til at fremstå. 

 

Du skal huske, at det er en klar fordel at have styr på dine IP-rettigheder, inden du skal pitche for en investor. Patent- og Varemærkestyrelsen har lavet en god oversigt, du med fordel kan gå ind og læse.

Salg af virksomhed, opkøb & fusioner

Få en gratis vurderingsberetning af din virksomhed.

FAQ om Pitch

Vi har samlet en række spørgsmål på siden her, så du kan få hurtigt svar. Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål, kan du kontakte os på tlf. eller E-mail.

En pitch er en præsentation, hvor du fremstiller din idé eller produkt med målet om at overbevise lytterne om at investere i eller samarbejde med dig. Hovedmålet er at præcisere essensen af din idé, vise at der er en efterspørgsel, og at du har den rette løsning.

Mange baserer deres præsentation på den anerkendte NABC-model. I denne model præsenterer du markedets og brugernes behov, din løsning til at imødekomme disse behov, fordelene ved din løsning for interessenter (som fx investorer) samt konkurrencesituationen i markedet.

En “pitch” er en kortfattet fremstilling af et produkt eller en idé. Når det drejer sig om en investor-pitch, er hensigten at tiltrække investorer og kapital til firmaet.

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

En konkurrence-pitch - passion og viden om forretningen

Langt hen ad vejen kan du sammenligne en konkurrence-pitch med en elevator-pitch. Ikke desto mindre er der en markant forskel: konkurrence-pitchen finder sted i forbindelse med en konkurrence, mens en elevator-pitch kan lade sig gøre overalt og på alle tider. 

Formålet med en konkurrence-pitch er naturligvis at vinde selve konkurrencen. Men det handler også om at overbevise modtagerne om, at din virksomhed eller idé besidder reel potentiale. Ofte vil en konkurrence have et specifikt fokusområde, som kræver, at du tilpasser din pitch derefter – dette fokusområde kan for eksempel være bæredygtighed eller en grøn løsning på et problem. 

Af den grund, er det måske heller ikke altid den bedste til at pitche, der vinder i en konkurrence. Det afgørende er, at din løsning er i tråd med det udpegede fokusområde. Det vigtigt at have en viden om forretningen og passionen skal være der. Selvom en stærk performance klart er en fordel, er dette mindre vigtigt. 

Dette pitch-format er også typisk det, der anvendes i TV-programmer som f.eks. Løvens Hule. Resultatet af denne type pitch kan være opmærksomhed og især PR i forbindelse med TV-programmer. Her vil strukturen og argumentationen typisk adskille sig lidt fra en almindelig konkurrence-pitch. 

Sådan skaber du den perfekte pitch-præsentation

Tid spiller en større rolle, end du måske først forestiller dig. Ofte har du en fastsat tidsramme til din pitch, som du skal tage i betragtning, når du strukturerer den og øver dig. Det vigtigt, at din præsentation ikke virker forhastet, men samtidig er det vigtigt, at du formår at få sagt det, du gerne vil. 

For at sikre at du lykkes med din pitch, bør du: 

  1. Definere et klart mål for din pitch, så du ved, hvad du ønsker at opnå. 
  2. Research modtageren (fx investor, samarbejdspartner, dommer etc.)
  3. Øve dig grundigt – kør den igennem igen og igen, for at opnå en flydende og selvsikker levering. 
  4. Indhent (kvalificeret) feedback på din pitch, mens du laver den. 

Især de to sidstnævnte punkter kan ikke understreges nok. At mestre en god pitch kræver øvelse, både når det gælder selve pitchen, men også sammensætningen af ens pitch deck. Desuden er det også vigtigt, at du får sparring og feedback, samt tager den til dig, så du løbende forbedrer dig. 

I din pitch er det selvfølgelig vigtigt, at du inkorporerer vigtige nøgletal, og alt skal underbygges af faktuelle tal, data og beviser i det omfang det selvfølgelig er muligt. Jo mere data, jo bedre. Det er vigtigt at du har styr på markedet og har lagt et (realistisk) budget.

Mange strukturerer og planlægger deres pitch efter NABC-modellen:

  • Need – markedets og brugernes behov
  • Approach – din unikke tilgang til at dække behovet
  • Benefit – de specifikke fordele for stakeholderne
  • Competition – din læsning sammenlignet med konkurrenternes

Det skal du have styr på i din pitch-præsentation: 

  • Fang opmærksomhed:
  • Fra det allerførste øjeblik skal du fange modtagerens opmærksomhed ved at vise engagement og passion for det, du gør. Det er afgørende, at du selv er overbevist og kan være overbevisende, for at få andre overbevist. Hvis der er en personlig eller særlig grund til din passion for din sag, er det en god idé at inkludere dette, da det giver investorer og dommere en øget tro på, at du kan eksekvere på din plan. En effektiv metode til at fange modtagerens opmærksomhed er gennem brugen af en såkaldt “Superhero Catchphrase” – en slagkraftig sætning eller to, der kortfattet beskriver din virksomhed. Ved at formulere den perfekte catchphrase (slagord) kan du både vække din modtagers interesse og formidle, hvad det er du beskæftiger dig med. Et godt slagord kan bruges i alle pitch-typer, da de er en grundlæggende del af en pitch. De gør det nemmere for modtageren at forstå det overordnede budskab på en hurtig og enkel måde.
  • Hvad løser du: 
  • Hvad er egentlig problemet, og hvad vil din løsning tilføre af værdi? Det er to vitale spørgsmål, som du bør besvare, men du skal passe på med ikke at gå for bredt. Forestil dig for eksempel, at din virksomhed fokuserer på genbrug af affald – i så fald er det måske værd at reflektere en ekstra gang, inden du bruger for meget tid på at forklare, hvorfor vi skal passe på planeten. At være tydelig omkring, hvad det specifikke problem er, og hvem det skal løses for, er vigtigt.  
  • Hvordan løser/dækker du behovet: 
  • Når du præsenterer hvordan du har tænkt dig at løse eller dække et behov, kan du med fordel integrere tegninger, skitser og prototyper, hvis du ikke har et reelt produkt. Disse elementer udgør en enkel og effektiv måde at fremme forståelsen og gøre det klart, hvordan du vil løse/sække behovet. Det er vigtigt at være så konkret som muligt. Hvad præcist er det, din løsning kan – det kan især være godt, hvis du kan fortælle, hvordan den adskiller sig fra andre løsninger på markedet. 
  • Hvorfor
  • Hvad er behovet og markedet og hvorfor skal andre overhovedet interessere sig for din virksomhed? Dette er øjeblikket, hvor du skal fremvise “beviser” for, at der er et behov. Disse beviser kan omfatte forskellige elementer som undersøgelser, forespørgsler, tilsagn og faktiske salg. Din opgave er at tydeliggøre, at der er et reelt behov for din løsning. Dette kan især være udfordrende for produkter, der falder ind under kategorien “nice to have”, hvor du dog i stedet kan lave en beskrivelse af en sandsynlig forretning, som selvfølgelig er baseret på så mange data som muligt. 
  • Hvorfor lykkes lige netop du
  • Hvad er det præcis, der gør lige netop din/jeres løsning unik? Hvad er det, der gør, at I netop vil lykkes med dette projekt frem for jeres konkurrenter? Hvor adskiller I jer fra konkurrenterne? 
  • Introducér kort teamet. Hvis det er virkeligt unikt, kan man rykke det frem i pitchen. Et virkelig godt founder-team består af tre nøglepersoner; hende der: Designer produktet, kunderejsen og gennemtænker alt ift. kunden. Bygger hardwaren og/eller koder softwaren. Sælger og har styr på rapporteringen. 
  • Det er yderst sjældent, at en enkelt person besidder alle tre. Et alternativ til en persontype kan være oprettelsen af et advisory board eller en deltidsansættelse. 
  • Planen 
  • Planen udgør en væsentlig del af din pitch, da det ofte er planen, der binder alle elementer sammen. Selvom den ikke nødvendigvis behøver at være lige så omfattende som en Egon Olsen-plan, så er der ikke langt imellem. I din plan skal du blandt andet give et indgående indblik i virksomhedens aktuelle status – hvor langt er i, og hvad er de væsentligste milepæle (eventuelt illustreret med en enkel og overskuelig tidslinje). Du bør også klart beskrive, hvordan I forestiller jer virksomhedens fremtidige udvikling og potentiale, samt virksomhedens vision.  
  • Tal og fakta 
  • Dine tal og fakta er en yderligere væsentlig komponent i din pitch. De er vigtige ved alle pitch-typer, men det er især afgørende at have styr på dem ved en investor-pitch (medmindre du er sikker på, at fokus er på, at fokus er på andre ting end simpelt afkast). Det er vigtigt, at du præsenterer dine nøgletal på en enkel og overskuelig måde, så dine modtagere hurtigt kan opnå en overordnet forståelse af den økonomiske situation – både den nuværende og forventede. Du bør have omsætning, salgstal og andre essentielle ting med. Derudover skal du fremvise et budget, som fortæller om den aktuelle finansielle situation og likviditet samt den fremtidige, såfremt du når dine mål. Et eksempel kunne være at demonstrere forventet omsætning og hvad det vil betyde for din bundlinje over de kommende 3-5 år.  

Dette er, hvad investorer ser efter under din pitch. Investorer er særligt interesserede i potentialet for en virksomhed. Ofte er det netop dette, de vælger at investere ud fra. Jo større chance der er for, at de kan få et godt afkast, jo større chance er der for, at de vil investere, end hvis potentialet er lille.

Hvis din pitch involverer at tilbyde en andel af virksomheden for penge, så er en realistisk værdiansættelse af virksomheden et minimum.  

Få rådgivning og sparring på din pitch og pitch deck

Indholdet i dit pitch deck kan variere fra pitch til pitch, og det er afgørende at søge rådgivning og sparring for at forfine både din pitch og dit pitch deck. Du har mulighed for at finde vejledning mange steder, og det kan være en god idé ikke kun at sparre med én eller to personer. 

Diverse inputs kan opstå fra forskellige kilder, såsom venner, der måske ikke er bekendt med dit felt eller produkt, samt medarbejdere, der besidder sammen viden som dig. Endvidere kommer selvfølgelig feedback og sparring fra dommere, mentorer og erfarne personer inden for pitching.

Der er forskellige ressourcer, hvor du kan finde rådgivning og sparring til din pitch:

  • Heyfunding
  • Connectdenmark
  • Keystones
  • Erhvervshusene
  • Virksom Pitch-Springboard
  • Danish Business Angels

For at skille dig ud med dit pitch deck er der tre ting du kan gøre: Blær dig med flotte resultater på forsiden, skab en visuelt tiltalende præsentation og overvej at tilføje et fysisk element, hvis du præsenterer mundtligt. Dette vil fange opmærksomheden med det samme, og de husker dig. 

For yderligere inspiration, kan du besøge følgende og hente gratis pitch decks: 

  • Pitcherific
  • Capino
  • Danske Growth
  • Slidor
  • Slidebean
  • Corporate Finance Institute
  • The Art of Startup Fundraising (sheet)

 

Det vigtigt at forstå, at der ikke er en one size fits all-løsning, når det kommer til hverken pitch eller dit deck. Husk altid at tilpasse dit deck til den aktuelle pitch, og du bør altid sikre dig, at dine estimater er realistiske og let forståelige for alle, ikke kun eksperter indenfor din branche.

Del den her:

Har du nogle spørgsmål eller bare brug for hjælp?

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder