Kontakt os

+45 70 60 40 04

4.6/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Udvidet selvangivelse

Mange er usikre på, hvordan rubrikkerne i en udvidet selvangivelse skal udfyldes korrekt. Er du også en af dem? Gennemgå denne detaljerede guide, og opnå et klart overblik over de nødvendige rubrikker i en udvidet selvangivelse, så du trygt og med fuld selvsikkerhed kan indsende den til Skattestyrelsen.

Vi har hjulpet over 1200+ danske virksomheder

Forstå grundlaget: Hvad er en selvangivelse?

Historisk set skulle alle borgere tage sig tid til manuelt at udfylde deres selvangivelse. I den digitale tidsalder har teknologiske fremskridt dog gjort det muligt for Skattestyrelsen at hente relevante oplysninger fra kilder som din bank og fagforening. Resultatet? En stor del af din selvangivelse udfyldes nu automatisk.

Men trods denne nyttige automatisering, er det stadig vigtigt at forholde sig aktivt til sin selvangivelse. Opdager du fejl, er det dit ansvar at korrigere dem. Og selv uden fejl, skal den godkendes for at være gyldig.

Dyk dybere ned i den udvidede selvangivelse

Som selvstændig erhvervsdrivende står du overfor en særlig opgave: indsendelse af en udvidet selvangivelse hvert år. Denne “udvidede” version kræver, at du rapporterer både om din private økonomi og din virksomheds økonomiske status. Derfor rummer en udvidet selvangivelse flere detaljer end den almindelige version, og det er essentielt at kende forskellen for at undgå fejl.

Skattestyrelsen stræber efter også at automatisere dele af den udvidede selvangivelse. Dog er der visse felter, som de ikke automatisk kan udfylde. Derfor er det afgørende, at du altid tjekker og udfylder eventuelle manglende felter i din udvidede selvangivelse, især hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed.

Bemærk: Selvom betegnelsen “udvidet selvangivelse” nu officielt er blevet til oplysningsskema, er der mange der stadig refererer til dokumentet som en udvidet selvangivelse. Det skyldes, at det er den terminologi, som de fleste er bekendte med og fortsat bruger i daglig tale.

Har du nogle spørgsmål eller bare brug for hjælp?

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Tips til indsendelse af udvidet selvangivelse:

  1. Sørg altid for at dobbelttjekke alle oplysninger, inden du indsender.
  2. Hvis du er usikker på nogle af rubrikkerne, kan det være en god idé at søge rådgivning eller assistance for at sikre, at alt er korrekt.
  3. Hold øje med deadlines for indsendelse for at undgå potentielle bøder eller komplikationer.

Med den rette viden og forberedelse kan processen med at udfylde og indsende en udvidet selvangivelse gøres meget mere overskuelig.

Hvordan udfylder du en udvidet selvangivelse korrekt?

Når det drejer sig om at indberette en udvidet selvangivelse, skal du være opmærksom på en række vigtige detaljer. Udover virksomhedens økonomiske op- og nedture er udvidet selvangivelse også stedet, hvor du gør opmærksom på eventuelle fradrag.

Hvis din daglige transport til arbejde eksempelvis er over 12 km i hver retning, er du kvalificeret til befordringsfradrag. Samtidig er det vigtigt at tjekke, om du har benyttet dig af samtlige skattefradrag i løbet af året. 

Efter korrekt indberetning af din udvidet selvangivelse vil Skattestyrelsen fremstille din årsopgørelse. Denne oplyser om du har betalt for meget eller for lidt i skat.

Er du klar til professionel hjælp?

Kontakt os for skræddersyet professionel hjælp.

Udvidet selvangivelse for virksomheder med en omsætning under 300.000 kroner

Hvilke rubrikker du skal udfylde i din udvidet selvangivelse afhænger af din virksomheds årlige omsætning. For virksomheder med en omsætning under 300.000 kroner er der bestemte rubrikker, der kan udelades, såsom 320-380.

Rubrik 305 og 306 er kun relevante, hvis du har haft en revisor til at gennemgå virksomhedens regnskab.

Her er en kort oversigt over de mest relevante rubrikker i en udvidet selvangivelse for virksomheder med en omsætning under 300.000 kroner:

Udvidet selvangivelse for virksomheder med en omsætning over 300.000 kroner

For virksomheder med en omsætning over 300.000 kroner årligt er der flere rubrikker, der skal udfyldes i den udvidede selvangivelse:

For mere dybdegående information om udvidet selvangivelse anbefales det at besøge Skattestyrelsens officielle hjemmeside.

Salg af virksomhed, opkøb & fusioner

Få en gratis vurderingsberetning af din virksomhed.

FAQ om Udvidet Selvangivelse

Vi har samlet en række spørgsmål på siden her, så du kan få hurtigt svar. Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål, kan du kontakte os på tlf. eller E-mail.

En udvidet selvangivelse indeholder specifikke oplysninger om din virksomheds økonomiske status. Det inkluderer oplysninger om eventuel profit eller tab, samt detaljer omkring skattefradrag, som du kan være berettiget til. Dette kan inkludere befordringsfradrag, hvis du har en daglig transport på over 12 km til din arbejdsplads, samt andre skattefradrag, som du har benyttet dig af i løbet af året.

De specifikke rubrikker, du skal udfylde i din udvidede selvangivelse, afhænger af din virksomheds årlige omsætning. Virksomheder med en omsætning under 300.000 kroner årligt kan udelade visse rubrikker, mens virksomheder med en omsætning over dette beløb typisk skal udfylde flere rubrikker, herunder mere detaljerede regnskabsoplysninger.

Det er afgørende at dobbelttjekke alle indtastede oplysninger og sammenligne dem med dit eget regnskab. Hvis du er usikker på bestemte rubrikker eller fradrag, anbefales det at konsultere med en revisor, der har ekspertise inden for området. Derudover kan Skattestyrelsens officielle hjemmeside og vejledninger tilbyde yderligere information og klarhed.

Selvom de to termer ofte bruges ombytteligt, er “oplysningsskema” den officielle betegnelse, som Skattestyrelsen nu anvender. Dog er “udvidet selvangivelse” stadig en velkendt og ofte brugt betegnelse i daglig tale, da mange fortsat kender og anvender dette udtryk.

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Del den her: