Kontakt os

+45 70 60 40 04

4.6/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

ROI (Return On Investment)

ROI står for Return On Investment og er et centralt begreb i økonomi og forretningsstrategier. Det repræsenterer det afkast, en investor får på en investering. Det er altså et mål for effektiviteten af en investering eller det udbytte, en indsats genererer.

Vi har hjulpet over 1200+ danske virksomheder

Forståelse af ROI

Når du leder en virksomhed, er det essentielt at forstå, hvad du opnår med dine investeringer og initiativer. Overvej f.eks., hvad værdien er af at lancere en ny hjemmeside eller opdatere din webshop. 

ROI, eller Return On Investment, er det værktøj, der hjælper dig med at evaluere dette. Det er et mål for, hvilket afkast dine investeringer genererer, og giver et klart billede af deres effektivitet. Investeringer kan spænde vidt, lige fra udgifter til markedsføring til køb af fast ejendom for senere videresalg. 

ROI-værdien af en investering kan variere, idet den kan være både positiv og negativ, afhængigt af investeringens succes.

Positiv eller negativ ROI?

En positiv ROI indikerer, at en investering har været lønsom. Omvendt betyder en negativ ROI, at investeringen har resulteret i et tab. Med andre ord, det viser, om du har opnået en finansiel gevinst fra din investering, eller om du har oplevet et finansielt tab.

Har du nogle spørgsmål eller bare brug for hjælp?

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Beregning af ROI

For at beregne ROI, anvender du denne enkle formel:

ROI = (Fortjeneste – Investering) / Investering * 100

At skille fortjenesten fra en specifik indsats kan ofte være en udfordring, især med mange markedsføringskampagner. Det er lettere med direkte investeringer som i fast ejendom, hvor tal er mere håndgribelige.

Lad os se på et praktisk eksempel relevant for de fleste virksomheder. Forestil dig, at du investerer 10.000 kr. i en reklame, der fører til kundeindtægter på 15.000 kr. Så vil din ROI beregning være:

(15.000 kr. – 10.000 kr.) / 10.000 kr. * 100 = 50%

Dette eksempel viser en attraktiv investering med en positiv ROI på 50%.

Er du klar til professionel hjælp?

Kontakt os for skræddersyet professionel hjælp.

Analysen af ROI før og efter investeringen

ROI, eller afkast på investering, er en nøgleindikator for effektiviteten af investerede midler. Det anvendes både i forberedelsesfasen og som evaluering efter gennemført investering.

Før investeringen: Under den strategiske planlægning bliver ROI estimater en væsentlig del af beslutningsprocessen. Et højere forventet afkast prioriterer investeringen højere i virksomhedens planlægning. Estimater af ROI er også fundamentale for at definere succeskriterier for den påtænkte investering.

Efter investeringen: Her indikerer ROI den procentdel, virksomheden har tjent eller tabt på projektet. En positiv ROI, altså over 0%, betyder, at investeringen har genereret profit. Omvendt indikerer en negativ ROI, under 0%, at der er sket et tab.

Salg af virksomhed, opkøb & fusioner

Få en gratis vurderingsberetning af din virksomhed.

FAQ om ROI

Vi har samlet en række spørgsmål på siden her, så du kan få hurtigt svar. Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål, kan du kontakte os på tlf. eller E-mail.

ROI står for Return On Investment.

ROI beregnes som: (Fortjeneste – Investering) / Investering * 100

En god ROI afhænger af konteksten og det specifikke formål med beregningen.

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Del den her: