4.6/5 af 60+ tilfredsstillede kunder
Stiftelse af forening – Følg denne guide til oprettelse af en forening og få et CVR-nummer
Vi har hjulpet over 1200+ danske virksomheder
Grundlæggende kriterier for at oprette en forening
Der eksisterer nogle grundlæggende kriterier, som enhver forening skal opfylde, uafhængigt af dens specifikke type.
- Foreningen skal bestå af mindst to medlemmer.
- Medlemmerne skal være enige om et fastlagt formål for foreningen, som oftest er defineret i foreningens vedtægter.
- Medlemsbasen skal være dynamisk.
- Medlemmerne er forpligtet til at betale et medlemskontingent, der går til at understøtte foreningens aktiviteter.
- Foreningens højeste autoritet er enten et repræsentantskab eller en generalforsamling, der har beføjelse til at modificere vedtægterne og udøve ejerskabsrettigheder, såfremt foreningen ejer aktiver.
- Foreningen skal have en selvstændig ledelse, valgt på en generalforsamling af medlemskredsen.
- Der er ikke et krav om, at foreningen skal have en formue.
Hvordan adskiller frivillige foreninger sig fra almindelige foreninger?
I Danmark er de mest udbredte typer af foreninger, de frivillige og de almindelige foreninger. Deres karakteristika og funktioner varierer på visse punkter.
En frivillig forening har ofte et bredt spektrum af formål. Eksempler inkluderer idræts- og kulturforeninger, og det er op til medlemmerne eller bestyrelsen at beslutte, om foreningen skal registreres hos Erhvervsstyrelsen og tildeles et CVR-nummer. Et CVR-nummer bliver obligatorisk, hvis foreningen ønsker at søge økonomiske tilskud.
På den anden side er en almindelig forening defineret som en “ikke-erhvervsdrivende forening”. Det indebærer, at det ikke er foreningens hovedformål at fremme de økonomiske interesser for dens medlemmer.
En forening kan ikke klassificeres som frivillig, hvis dens omsætning overstiger 50.000 kroner, eller hvis den har skatte- eller afgiftsmæssige forpligtelser. Dette er vigtige aspekter at tage i betragtning, når man overvejer at “opret forening”, for at sikre, at man overholder alle regler og krav.
Frivillig forening vs. Almindelig forening
NemID er nødvendigt for at grundlægge en forening
For at påbegynde processen med at oprette en forening, er det nødvendigt at have et NemID eller en medarbejdersignatur. Disse legitimitetsformer er essentielle for at få adgang til Virk.dk, hvor du kan påbegynde registreringsprocessen for enhver type forening.
Dit NemID eller medarbejdersignatur fungerer som din digitale identifikation og tillader dig at navigere og fuldføre de nødvendige trin på Virk.dk sikkert og effektivt. Dette trin er afgørende, uanset hvilken kategori af forening du ønsker at “opret forening” indenfor.
Har du nogle spørgsmål eller bare brug for hjælp?
4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder
Opret en forening ved hjælp af denne guide
Denne guide er designet til at føre dig sikkert igennem hvert trin i processen for at oprette en forening, uanset dens type, og til at hjælpe dig med at opnå et CVR-nummer. Vi vil gennemgå etableringen af forskellige typer foreninger, herunder:
- Frivillig forening
- Almindelig forening
- Andelsboligforening
- Forening med begrænset ansvar (F.M.B.A.) – en erhvervsdrivende forening
- Selvejende institution
- Folkekirkelig institution – som menighedsråd, stifter osv.
- Fonde
- Specielle foreninger – eksempelvis indkøbsforeninger og andelsforeninger
De frivillige og almindelige foreninger er blandt de mest almindelige i Danmark. Derfor indeholder denne guide også specifik information om, hvordan man etablerer disse specifikke foreningstyper. Men guiden er også anvendelig, hvis du ønsker at “opret forening” inden for andre kategorier, idet den indeholder trinvis vejledning for en bred vifte af foreningstyper.
Det hele starter på virk.dk
Hvis du har dit NemID eller medarbejdersignatur klar, er det bare at trykke på “Start selvbetjening”, så du kan komme i gang med at oprette og stifte din forening.
Log ind med NemID eller medarbejdersignatur.
Uanset om du har til hensigt at oprette en forening eller en virksomhed, er et grundlæggende skridt at acceptere de gældende brugsbetingelser. Du skal markere feltet “Jeg accepterer betingelserne for brug” for at kunne fortsætte med oprettelsesprocessen.
Nu er du kommet til, at du skal vælge, hvilken “virksomhedsform” du vil starte. Da du skal oprette en forening, skal du klikke på “Foreninger, institutioner og fonde”.
Du skal oprette en forening, der passer til dine behov. Vi har markeret de to typiske foreninger, danskerne opretter på billedet nedenfor – frivillig og almindelig. Men der er flere forskellige muligheder, som du kan se.
De følgende billeder illustrerer trinene, som du vil møde, hvis du har valgt “Vælg” under enten en almindelig eller en frivillig forening. Først præsenteres de specifikke felter og informationer, som skal udfyldes for at oprette en almindelig forening. Dernæst gennemgås de trin, der er nødvendige for at stifte en frivillig forening.
Opret en almindelig forening
Du skal igen acceptere betingelser for brug, før du kan fortsætte.
Nu begynder den faktiske registreringsproces, hvor du skal indtaste en række informationer og give detaljer om både foreningen og dens repræsentanter. På skærmens venstre side vil du kunne se de forskellige trin, der skal gennemføres, før du succesfuldt kan oprette en almindelig forening.
Opret en frivillig forening
Processen for at oprette og registrere en frivillig forening er enklere med færre udfyldnings krav. Stamdata og tilføjelse af repræsentanter er de primære opgaver. I venstre side af skærmen vil du finde trinene i oprettelsesprocessen, der er illustreret klart.
Erhvervsstyrelsen har yderligere information om de specifikke regler og krav, der er forbundet med oprettelsen af frivillige foreninger. Enhver person med et NemID kan registrere en frivillig forening, og personen påtager sig ikke nogen form for hæftelse, så længe dette gøres i partnerskab med foreningen.
For at en frivillig forening kan tildeles et CVR-nummer, er det nødvendigt at angive foreningens navn, adresse og e-mailadresse under oprettelsesprocessen. Repræsentanten for foreningen har adgang til foreningens digitale postkasse og kan benytte forskellige selvbetjeningsløsninger ved hjælp af sin private digitale signatur.
Der er ikke et krav om at registrere en repræsentant. Hvis en repræsentant ikke er tilknyttet, skal foreningen imidlertid anskaffe en NemID medarbejdersignatur for at fuldføre registreringsprocessen og opnå de nødvendige adgangsrettigheder.
Har du brug for assistance til at oprette din forening?
Hvis du ønsker assistance til at håndtere oprettelsesprocessen af din forening, kan Legal Desk være en værdifuld ressource. De tager hånd om hele processen og sikrer, at alle detaljer er på plads og korrekt udført.
Legal Desk har erfaring med at oprette et bredt spektrum af foreninger og er også kyndige i oprettelsen af virksomheder. Med deres hjælp kan du være sikker på, at alle aspekter af oprettelsen håndteres professionelt og effektivt, hvilket giver dig fred i sindet og mulighed for at fokusere på andre vigtige elementer af din nyoprettede forening.
Regnskabsprogram til foreninger
Tillykke med oprettelsen af din nye forening! For at sikre en optimal start og effektiv håndtering af foreningens økonomi, anbefales det at investere i et regnskabsprogram specifikt designet til foreningernes behov.
Et sådant program vil ikke blot hjælpe med at holde styr på foreningens finanser, men også gøre det lettere at overholde regnskabsmæssige krav og standarder. Det bliver en integreret del af foreningens drift, der bidrager til organisatorisk effektivitet og transparens i finansielle anliggender.
Salg af virksomhed, opkøb & fusioner
Få en gratis vurderingsberetning af din virksomhed.
FAQ om Oprettelse af en forening
Prisen for at starte en forening
Det er ofte gratis at grundlægge mange typer af foreninger, herunder frivillige, almindelige eller specielle foreninger. Men hvis du er interesseret i at oprette en forening med begrænset ansvar (F.M.B.A.), starter registreringsgebyret fra 670 kroner.
Prisen for at etablere en frivillig forening
Det er omkostningsfrit at etablere en frivillig forening, og det samme gælder for at forny en sådan forening. Der er ingen gebyrer forbundet med oprettelse eller vedligeholdelse, hvilket gør det økonomisk overkommeligt at starte og drive en frivillig forening.
Krav til antal medlemmer for at grundlægge en forening
For at grundlægge en forening kræves der mindst to personer. Dette er et af de centrale krav, der understreger, at en forening skal bestå af minimum to medlemmer for at blive anerkendt og registreret som en officiel forening.
4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder
Del den her: