Kontakt os

+45 70 60 40 04

4.6/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Kold kanvas i fokus: Din guide til effektivt telefonsalg til både B2B og B2C

At nå ud til potentielle kunder uden en tidligere invitation kan virke som en svær kunst. Dog, med kold kanvas og de rette fremgangsmåder, kan det blive en kraftfuld salgsstrategi. I dette indlæg dykker vi ned i, hvordan du kan mestre kold kanvas i din forretning, og de unikke bestemmelser vedrørende telefonsalg til private forbrugere.

Vi har hjulpet over 1200+ danske virksomheder

Hvordan defineres kold kanvas?

Kold kanvas refererer til en salgstilgang, hvor du aktivt når ud, enten via skrift eller opkald, til mulige kunder med henblik på at promovere og sælge dine varer eller tjenester. Dette inkluderer også dørsalg, hvor du besøger fremtidige kunder personligt for at præsentere eller markedsføre en vare.

Der findes diverse tilgange til kold kanvas salg. Den mest populære form for kold kanvas er telefonsalg, hvor et bredt udvalg af produkter og tjenester tilbydes. Især inden for salg af forsikringer og booking af møder er denne metode yderst udbredt.

Kernen i kold kanvas er direkte henvendelse til potentielle kunder uden forudgående invitation eller interesse fra deres side. Kold kanvas står i kontrast til inbound marketing, hvor kunder aktivt opsøger dig – præcis som intentionen med dette blogindlæg.

Effektive råd til at mestre kold kanvas

For mange kan kold kanvas virke som en udfordrende tilgang, da det indebærer en uanmodet henvendelse, som tager kundens tid. Det er essentielt at have sine salgsteknikker på plads, før man begynder at nå ud til kunder, der ikke aktivt har søgt din virksomhed.

Med den rette tilgang i salgsteknikken kan kold kanvas blive en værdifuld strategi for at tiltrække nye kunder. Læs videre for nyttige råd, der kan hjælpe dig med at lykkes inden for kold kanvas-salg:

  1. Forstå/kend dine kunder og dit produkt

Det er essentielt at have sat dig godt ind i, hvem din målgruppe er, før du tager kontakt. Ved at skræddersy din kommunikation til den specifikke potentiale, øger du sandsynligheden for en mere engageret modtagelse.

Ligeledes er det afgørende, at du er dybt fortrolig med dit produkt. Dette sikrer, at du fremstår overbevisende og forberedt på effektivt salg.

  1. Strukturer din samtale

Selvom ingen samtaler er identiske, kan en grundlæggende skabelon hjælpe dig med at indlede dialogen og bevare en konsekvent retning. Ved at opretholde en klar samtalestruktur sikrer du, at modparten nemt forstår hensigten bag henvendelsen.

Det kan være gavnligt at have nogle vendinger parat til brug, hvis samtalen skulle gå i stå. Vær dog bevidst om ikke at blive for afhængig af dem, men brug dem snarere som en hjælp ved behov eller for at bevare samtalestrukturen.

  1. Udvis høflighed/smil, når du taler

Alle kunder er unikke, og derfor skal din tilgang til kommunikation varieres. Brug salgspsykologi til at afkode din modtagers præferencer og tilpasse din kommunikationsstil derefter.

For en vellykket samtale er det centralt, at den potentielle kunde føler sig godt tilpas. En venlig tone øger chancerne for, at modtageren engagerer sig mere i samtalen og føler sig værdsat.

  1. Vælg det rigtige tidspunkt for din henvendelse

Når du uopfordret kontakter en mulig kunde, bruger du deres tid, uden at de selv beder om det. Det er essentielt at vælge det mest passende tidspunkt for henvendelsen for at begrænse forstyrrelser.

Ved B2B-salg kan chancen for at komme igennem i løbet af en arbejdsdag være større. Modsat kan B2C-salg foretrækkes om aftenen, hvor forbrugere typisk har fri og har tid til at tage stilling til dit opkald. 

Bemærk dog, at der er specifikke regler for kontakt til forbrugere, som næsten altid er ulovligt. Mere om dette, kan du læse nedenfor. 

  1. Skab et nyt behov

Kernen i kold kanvas salg er at opdage og adressere en nødvendighed, som modtageren muligvis ikke var bevidst om. Dette kræver, at din kommunikation er direkte og præcis. Modtageren bør umiddelbart forstå grunden til din henvendelse og dit mål med samtalen.

Faldgruber ved kold kanvas

Kold kanvas salg har sine udfordringer. For at lette processen og gøre den mere håndgribelig, har vi opstillet nogle råd til, hvad du bør undgå, når du skal lave salg gennem kold kanvas. 

Der er visse udfordringer, du kan støde ind i ved kanvassalg, såsom:

  • Manglende forberedelse og kendskab til kunderne før din henvendelse
  • Bruger en standard salgspitch, så modtageren ikke føler sig speciel
  • Stiller lukkede spørgsmål, som begrænser modtagerens engagement, såsom ja/nej spørgsmål
  • Utilstrækkelig viden om dit eget produkt, som forhindrer dig i at identificere og præsentere værdi for den potentielle kunde

Endvidere bør du grundigt sætte dig ind i lovgivningen omkring uopfordrede opkald, da telefonsalg som hovedregel er ulovligt til forbrugere. 

Generelt kan du kontakte virksomheder, med forbehold for de firmaer der har valgt reklamebeskyttelse.

Råd til B2B salg

Ved B2B-salg via kold kanvas bør du nøje undersøge den virksomhed, du tager kontakt til. Dette hjælper med at strukturere dialogen og giver indsigt i, hvordan du bedst engagerer virksomheden og vækker deres interesse.

Råd til B2C salg

Ved kold kanvas mod forbrugere skal du være ekstra opmærksom på visse love og retningslinjer. Bestemmelserne i Forbrugeraftaleloven giver klare grænser for dine henvendelser. Som hovedregel er uopfordret kontakt til forbrugere forbudt, medmindre de har givet samtykke. Men visse produkter som forsikringer, bøger og udvalgte abonnementer er undtagelser. 

Det er essentielt at undgå kontakt til forbrugere på Robinsonlisten eller dem, der aktivt har afvist kontakt fra din virksomhed.

Salg af virksomhed, opkøb & fusioner

Få en gratis vurderingsberetning af din virksomhed.

FAQ om Kold kanvas

Vi har samlet en række spørgsmål på siden her, så du kan få hurtigt svar. Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål, kan du kontakte os på tlf. eller E-mail.

Kold kanvas refererer til en tilgang indenfor salg, hvor virksomheder tager initiativ til at kontakte potentielle kunder, selvom de ikke har bedt om en sådan henvendelse. Målet er at introducere eller sælge et produkt eller en ydelse.

Ved at anvende kold kanvas kan virksomheder få adgang til et publikum, som måske ikke tidligere har været bekendt med dem.

Der er forskellige tilgange til kold kanvas, men en central komponent er at kende sin målgruppe. Før du tager kontakt, er det centralt at forstå, hvem den potentielle kunde er.

Det kan også være nyttigt at have en klar samtaleguide eller en plan for opkaldet. Ved at holde en konsekvent linje i samtalen øger du dine chancer for at engagere og overbevise kunden.

Kold kanvas kan udføres ved enten at tage telefonisk kontakt, sende beskeder eller besøge potentielle kunder personligt. Det er populært at benytte telefonsalg, hvor sælgere ringer op til mulige kunder med henblik på at fremme et produkt eller en tjeneste.

Når du kontakter forbrugere, er der visse love og bestemmelser at være opmærksom på. Generelt er det ikke tilladt at kontakte forbrugere uden deres forudgående samtykke, hvis hensigten er salg eller markedsføring.

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Del den her:

Har du nogle spørgsmål eller bare brug for hjælp?

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder