Kontakt os

+45 70 60 40 04

4.6/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Lønsum

Lønsum refererer til en specifik afgift, som er relevant for mange virksomheder. Når din virksomhed opererer med varer, der er underlagt moms, er momsafgiften gældende. Omvendt, for virksomheder der omhandler varer uden moms, er det ikke moms, der er på tale, men en lønsumsafgift, der skal afregnes.

Vi har hjulpet over 1200+ danske virksomheder

Forståelse af lønsum

Mange er bekendte med moms, en velkendt afgift, men færre kender til lønsumsafgiften. Lønsum fungerer på lignende måde som moms og er en afgift, der dog ikke er så almindelig. Når virksomheder engagerer sig i handel, er hovedparten af de omsatte varer underlagt moms. Dette betyder, at virksomheder skal indberette og betale moms.

Derimod, for de virksomheder, der forhandler varer eller ydelser undtaget fra moms, falder ansvaret på at afregne lønsumsafgiften. Det er muligt for en virksomhed at handle med både momspligtige varer samt varer undtaget fra moms – i sådanne tilfælde skal virksomheden anvende en beregning for splitmoms.

Beregning af lønsumsafgift

At forstå, hvordan man beregner lønsum, kan være en smule komplekst sammenlignet med den mere direkte beregning af moms. Beregningsgrundlaget for lønsumsafgiften varierer og tager typisk udgangspunkt i virksomhedens samlede lønudgifter samt det overskud, forretningen genererer.

Den specifikke lønsumsafgift, som din virksomhed skal betale, afhænger af virksomhedstypen. Finansielle virksomheder pålægges den højeste sats på 11,4 %, mens andre organisationstyper, som fonde og foreninger, skal betale en lavere sats på 6,37 %.

For virksomhedsejere uden yderligere ansatte, bortset fra dem selv, gælder særlige regler. I disse tilfælde beregnes lønsumsafgiften ikke på baggrund af lønudgifter, men derimod som en procentdel af virksomhedens samlede overskud.

Har du nogle spørgsmål eller bare brug for hjælp?

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Hvem skal betale lønsumsafgift?

Virksomheder skal registreres for lønsumsafgift, når deres årlige afgiftsgrundlag overstiger 80.000 kr. Dette giver nystartede virksomheder mulighed for at vente med registrering, indtil deres afgiftsgrundlag når dette niveau. Kompleksiteten i reglerne skyldes, at en virksomhed kan have både momspligtige og ikke-momspligtige varer eller ydelser. Derfor anbefales det at søge vejledning hos SKAT eller en revisor for at forstå de specifikke regler, der gælder for den enkelte virksomhed. Registrering for lønsumsafgift foretages via Virk.dk, mens indberetning af afgiften sker gennem SKATs hjemmeside.

Typiske lønsumspligtige virksomhedstyper omfatter:

  • Sundhedssektoren, herunder læger, tandlæger, fysioterapeuter, optikere m.fl.
  • Persontransporttjenester indenfor Danmark, såsom taxakørsel.
  • Uddannelsesinstitutioner og virksomheder indenfor undervisning.
  • Kulturelle organisationer, bortset fra museer, biblioteker mv.
  • Rejsebureauer.
  • Den finansielle sektor, inklusive banker, pensionskasser, investerings- og kreditforeninger.
  • Begravelsesforretninger og bedemænd.
  • Virksomheder indenfor udgivelse og import af aviser (dog ikke salg af aviser i kiosker og lignende).
  • Virksomheder, der tilbyder varer og ydelser relateret til sport eller træning (undtaget frivilligt foreningsarbejde som idrætsforeninger).
  • Lotteri- og spiludbydere, eksempelvis Danske Spil og spilleautomater.
  • Organisationer, fonde og foreninger, der leverer ydelser mod betaling i form af kontingent.

Er du klar til professionel hjælp?

Kontakt os for skræddersyet professionel hjælp.

Momspligt for virksomheder

Moms skal betales af alle virksomheder, der sælger momspligtige varer og tjenester. Dog, hvis din årlige omsætning er under 50.000 kroner, er det ikke nødvendigt at registrere din virksomhed for moms. Momsen svarer til 20 % af varens salgspris, hvilket betyder, at for en vare solgt til 100 kr., udgør momsbeløbet 20 kr.

For virksomhedskøb af momspligtige varer og tjenester er momsen 25 %. Det betyder, at ved køb af en service for 400 kr. fra et tekstbureau, vil du skulle betale en ekstra 100 kr. i moms. 

At være momsregistreret forpligter til at føre et nøjagtigt momsregnskab årligt, hvor hyppigheden af indberetningen varierer med virksomhedens omsætning. Det anbefales kraftigt at inddrage en revisor til at assistere med både momsregnskabet og eventuelle lønsumsafgiftsberegninger.

Salg af virksomhed, opkøb & fusioner

Få en gratis vurderingsberetning af din virksomhed.

FAQ om Lønsum

Vi har samlet en række spørgsmål på siden her, så du kan få hurtigt svar. Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål, kan du kontakte os på tlf. eller E-mail.

Lønsumsafgift er en afgift for virksomheder, der handler med ikke-momspligtige varer eller ydelser. Din virksomhed skal betale lønsumsafgift, hvis afgiftsgrundlaget overstiger 80.000 kr. årligt.

Beregningen af lønsumsafgift baseres på din virksomheds samlede lønudgifter og overskud. Afgiftssatsen varierer efter virksomhedstype: finansielle virksomheder betaler 11,4 %, mens andre som fonde og foreninger betaler 6,37 %. Er du eneste ansatte, beregnes afgiften på dit overskud.

 

Din virksomhed er momspligtig, når den sælger momspligtige varer eller tjenester. Hvis omsætningen er under 50.000 kr. årligt, behøver du dog ikke momsregistrere virksomheden. Momsen er 20 % af salgsprisen for solgte varer og 25 % for købte momspligtige varer eller tjenester. Momsregistrering kræver føring af præcist momsregnskab, og det anbefales at få hjælp af en revisor.

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Del den her: