Kontakt os

+45 70 60 40 04

4.6/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Headhunter

En headhunter bistår firmaer i at ansætte kvalificerede kandidater til ledige stillinger. Afhængigt af virksomhedens behov, kan en headhunter varetage alle eller udvalgte dele af ansættelsesprocessen.

Vi har hjulpet over 1200+ danske virksomheder

Hvad er rollen som headhunter?

ansætte passende medarbejdere til åbne positioner.

Baseret på virksomhedens unikke behov, kan headhunteren være ansvarlig for enten hele ansættelsesprocessen eller udvalgte faser af den.

Headhunterens opgave omfatter at identificere, udvælge og afholde interviews med egnede ansøgere. LinkedIn er et værktøj, der ofte anvendes i denne proces, også for at finde talenter hos konkurrerende virksomheder.

Rekrutteringsvalg: Headhunter eller intern HR?


Virksomheder står over for et valg, når de skal ansætte til en ledig stilling: at klare rekrutteringen internt eller at engagere en headhunter.

Intern rekruttering

Hvis en virksomhed vælger at rekruttere internt, involveres oftest HR-afdelingen og ledelsesteamet. Hele rekrutteringsforløbet, fra udarbejdelse af jobopslag til ansættelse af en ny medarbejder, håndteres af virksomheden selv.

Rekruttering via et rekrutteringsbureau

Ved at vælge rekruttering gennem en headhunter, betaler virksomheden et rekrutteringsbureau for at søge efter egnede kandidater til den ledige stilling. Med en headhunter får virksomheden fordel af en ekspert med relevant branchekendskab eller specialiserede færdigheder.

Engager en headhunter for at lokalisere den ideelle kandidat

Virksomheder tyer ofte til en headhunter, når de selv har haft udfordringer med at finde den ‘perfekte’ kandidat.

… Dette kan skyldes, at de ikke har kunnet finde passende kvalificerede kandidater, eller de har oplevet nogle mislykkede ansættelser.

Jobopslaget kan også indeholde kvalifikationskrav, der er urealistiske at finde i en enkelt kandidat – de søger efter noget, der ikke eksisterer.

Desuden kan der være et behov for rådgivning omkring en nyoprettet position, for eksempel stillingens organisatoriske placering, dens forretningsmæssige mål, og de specifikke jobfunktioner.

Har du nogle spørgsmål eller bare brug for hjælp?

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Headhunterens rolle i rekrutteringsprocessen

Når en virksomhed engagerer en headhunter til at finde den rette kandidat til en stilling, får de adgang til:

  • En professionel ansættelsesprocedure – Headhunteren identificerer kvalificerede kandidater til jobbet med diskretion, foretager telefoniske eller skriftlige screeninger, holder indledende interviews, afholder ansættelsessamtaler og udfører personlighedstests med de udvalgte ansøgere.
  • Omfattende forberedelse og afstemning af forventninger. I startfasen fordyber headhunteren sig i virksomhedens detaljer, herunder organisation, strategi, nøgletal, kultur mv.
  • En specialist i branche rekruttering. Hvis headhunteren ikke er fortrolig med en branche, vil de undersøge den og identificere konkurrerende firmaer inden for det samme geografiske område. Ofte vil en kandidat blive rekrutteret fra en konkurrerende virksomhed.
  • Adgang til headhunterfirmaets database med potentielle kandidater.
  • En erfaren bruger af LinkedIn. De navigerer let igennem dette sociale medie for at finde potentielle kandidater.
  • Kvalificerede kandidatforslag. Specifikt, en liste over kandidater, der ikke kun er relevante for virksomheden, men hvor virksomheden også er attraktiv for kandidaten – de er interesseret i stillingen og virksomheden.

Dermed bringer en headhunter mange værdifulde færdigheder og ressourcer til bordet.

Virksomheden kan især drage fordel af headhunterens evne til at gennemsøge LinkedIn for kvalificerede kandidater.

Hvad er LinkedIn?

LinkedIn er det største professionelle netværk på internettet, hvilket gør det til et primært fokus for headhuntere og virksomheder i jagten på kandidater til ledige stillinger.

LinkedIn har to primære anvendelser:

Brugere kan fremvise deres CV’er for at blive opdaget af virksomheder og headhuntere til nye jobmuligheder.

…Eller…

Brugere kan udbygge deres professionelle netværk ved at forbinde og netværke med relevante personer, headhuntere og virksomheder, hvilket også gælder for headhuntere og virksomheder selv.

For headhuntere er LinkedIn et essentielt værktøj til at identificere potentielle kandidater til jobåbninger.

Sådan identificerer en headhunter kandidater til et job på LinkedIn

Headhuntere bruger tre hovedmetoder til at finde potentielle kandidater på LinkedIn. Disse metoder omfatter:

Guidede søgninger:

Ved guidede søgninger fokuserer headhunteren på specifikke titler, geografiske placeringer og udvalgte færdigheder for at finde egnede kandidater.

Søgninger baseret på ideel kandidat:

Denne tilgang indebærer at lede efter kandidater baseret på en eller flere eksisterende kandidater, som headhunteren anser for ideelle og ønsker flere af i kandidatpuljen.

Boolean-søgning:

Ved Boolean-søgninger anvender headhunteren specifikke søgekommandoer – ‘and’, ‘or’, og ‘not’ – for at filtrere resultaterne baseret på ønskede og uønskede kriterier, samt for at identificere kandidater, der opfylder flere specifikke kriterier.

Er du klar til professionel hjælp?

Kontakt os for skræddersyet professionel hjælp.

FORDELE VED ANVENDELSE AF EN HEADHUNTER:

  • Muligheden for at møde et bredere udvalg af kvalificerede kandidater før ansættelsen.
  • Vigtigheden af stillingen for virksomhedens drift og økonomiske resultater.
  • Evnen til at nå ud til de mest egnede kandidater.
  • Professionel repræsentation af jeres brand og image.
  • Nødvendigheden af diskretion gennem hele rekrutteringsprocessen.
  • Behovet for fortrolighed vedrørende virksomhedens detaljer og jobopslaget.
  • Effektivitet ved hurtige rekrutteringsprocesser.
  • Et brugervenligt HR-system, der håndterer CV’er i overensstemmelse med GDPR.

Husk på: De rette ansøgere kommer sjældent af sig selv.

Hvad indebærer det at blive headhuntet?

At blive headhuntet betyder, at du bliver udvalgt til et job. Under headhunting er det ikke dig, der aktivt søger jobbet ved at indsende en ansøgning. I stedet er det en headhunter, der tager kontakt til dig, fordi din profil vækker interesse.

Selv hvis et jobskifte ikke er i dine umiddelbare planer, kan du stadig blive opsøgt af en headhunter, som måske kan tilbyde dig en bedre position. Eller de ønsker måske at forstå mere om dine kvalifikationer for at vurdere, om du passer til en bestemt stilling, eller om du overhovedet er interesseret i den.

Når du først er i kontakt med en headhunter, kan du ofte få mulighed for at indsende dit CV til headhunterens ‘talentbank’. Skulle headhunteren støde på en anden stilling, der kunne være relevant for dig, kan du være heldig at blive kontaktet igen med et nyt jobtilbud.

Hvordan kan du gøre dig bemærket af en headhunter?

Hvis du finder ideen om at blive headhuntet tiltalende og ønsker at blive en del af dette spil, er der forskellige skridt, du kan tage for at øge din synlighed. Synlighed er afgørende for, om en headhunter vil opdage dig.

LinkedIn er en platform, som mange headhuntere benytter til en vis grad. Hvis du har en profil der, er det vigtigt at sørge for, at dit CV er opdateret. Det hjælper også på synligheden at være aktiv på platformen ved at publicere indlæg og engagere sig i andres opslag.

Hos nogle headhuntere har du mulighed for at indsende dit CV til deres jobdatabase. Men det er ikke altid muligt at opsøge alle headhuntere selv. Ofte bliver det en mulighed, først når de selv har taget initiativet til at kontakte dig.

Salg af virksomhed, opkøb & fusioner

Få en gratis vurderingsberetning af din virksomhed.

FAQ om Headhunter

Vi har samlet en række spørgsmål på siden her, så du kan få hurtigt svar. Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål, kan du kontakte os på tlf. eller E-mail.

En headhunter er en professionel, der anvender sit netværk og sin specialviden til at identificere den perfekte kandidat til en bestemt stilling. De finder ofte kandidater gennem deres eget netværk og LinkedIn. En headhunter er ikke ansat i den virksomhed, der søger en ny medarbejder, men engageres som en ekstern ressource til at varetage opgaven med at finde en ny medarbejder.

Det er ikke enkelt at fastsætte en specifik pris for at benytte en headhunter til at rekruttere din næste medarbejder. Prisen varierer, eksempelvis baseret på jobtypen, som der skal findes en medarbejder til. Der kan være betydelig variation i antallet af ressourcer, der anvendes til at gennemføre interviews, udføre test, og holde samtaler, før den helt rette kandidat er fundet.

Som ansvarlig for rekruttering i en virksomhed kan det ofte være en udfordring at lokalisere de passende kandidater, og der kan være mange faktorer, der spiller ind. Problemerne kan for eksempel skyldes mangel på det rette netværk eller brugen af ineffektive platforme til at finde nye medarbejdere. En headhunter kan være løsningen i sådanne situationer. Med deres omfattende netværk og faglige knowhow er headhuntere i stand til at identificere kandidater, der matcher både professionelt og personligt med din virksomheds behov og kultur.

Det kan ske, at en headhunter tager kontakt til dig – for eksempel gennem LinkedIn – for at undersøge din interesse i en specifik stilling. En headhunter handler altid med diskretion, især fordi du sandsynligvis allerede er ansat et andet sted. De ønsker at sikre, at din nuværende arbejdsgiver eller andre ikke bliver opmærksomme på, at I har været i dialog.

4.8/5 af 60+ tilfredsstillede kunder 

Del den her: